En

Veien til ny hjemmeside

Etter flere måneder er vi nå endelig klare med ny hjemmeside!

Vi er veldig stolte over sluttresultatet, men samtidig spent på mottakelsen siden vi har valgt en ny vei når det kommer til design. Men før vi sier mer om det, la oss ta hele prosessen fra begynnelsen….

Vi jobber med ny hjemmeside altså…

Sist vi la ut ny hjemmeside sto det 2009 i kalenderen. Mye har skjedd siden den gang, og vi har hatt en del samtaler av typen ”Vi er klar over at sidene ikke her helt oppdatert. Vi er litt opptatt med kundeprosjekter for tiden men jobber med nye hjemmesider altså…”.

“Skomakerens barn har ikke sko” heter vel uttrykket, men vi må jo innrømme at det har vært plagsomt for en innovativ IT-bedrift – til og med IoT-bedrift må vite – å ha utdaterte hjemmesider både teknologi- og innholdsmessig. Samtidig har det vært en bevisst nedprioritering – vi har valgt å markedsføre oss på andre måter og kun ta noen skippertak på hjemmesiden fra tid til annen.

Vi har vært bortskjemte på den måten at vi hele tiden får forespørsler basert på gode kundereferanser som vi er veldig stolte av, og har tradisjonelt arbeidet mye anbudsbasert. Samtidig har mulighetene og potensialet for hjemmesiden som markedsføringskanal og identitetsbærer vært kraftig undervurdert.

Det er nok mange småbedrifter – både IT-bedrifter og andre – som kjenner seg igjen i dette bildet. Kanskje har nettopp dette også vært en hvilepute for oss, men vi innser at hjemmesiden potensielt kan være vårt viktigste utstillingsvindu dersom vi gjør det riktig.

På tide å ta tak!

De siste tre årene har vi blitt mer og mer bevisst identiteten og rollen vår som selskap. Vi er en teknologibedrift og vi trenger å fremstå profesjonelt utad og må jevnlig fornye oss. Dette arbeidet startet med å etablere oss i nye, flotte lokaler midt i Storgata i Lillestrøm for to år siden. Det neste naturlige skrittet er å få på plass en digital og enhetlig identitet, og det første resultatet av dette arbeidet er hjemmesiden du ser her i dag.

For å komme hit har Datek fått inn to nye, spennende fjes. Tone Thorstensen og Monica Vegstein skal jobbe med Dateks brand og innhold fremover i alle kanaler. Siden de kom inn har det skjedd mye på innholdsfronten allerede, og mer vil skje i tiden som kommer.

Do It Yourself – eller hente hjelp utenfra?

Prosessen med å få på plass en ny hjemmeside ble tidlig etablert som et prosjekt. Vi diskuterte hvorvidt vi trengte å hente inn ekstern kompetanse for å få et godt resultat. Datek har en hel utviklingsavdeling hvor samtlige kan lage websider. Samtidig har vi de siste årene blitt mer og mer oppmerksomme på at det å sette opp og vedlikeholde en hjemmeside for en bedrift krever mer og mer. Både for å oppnå best mulig synlighet (søkemotoroptimalisering – SEO), når det gjelder innholdskvalitet på det som ligger ute på sidene, og med kontinuerlig utrulling av nytt innhold.

Vi har mye stolthet i egen utviklingskompetanse og vurderte lenge å lage hjemmesiden med egne utviklere. Vi skjønte etterhvert at dette er en kontinuerlig prosess som krever jevnlig videreutvikling av både innhold og design. På innholdssiden har vi Tone og Monica til å drive denne prosessen, men utviklingskapasiteten hos oss er i lange perioder sprengt.

Vi innså også at utvikling og design av hjemmesider er et eget fagområde, og valgte derfor å bruke Dunderverk til dette arbeidet. I tillegg til å ha mange fine referanser deler de også lokaler med oss, noe som har gjort prosessen effektiv og god. Dunderverk består av to veldig dyktige og erfarne karer som bidro til et fint samarbeidsklima underveis.

Vi deler også lokaler med Findability – et av Norges ledende SEO-selskaper. Fra disse fikk vi noen innledende råd med tanke på den videre prosessen.

Hjemmesiden må være kjapp og driftsikker!

Vi er et IT-selskap i vekst – dette må være kjapt og driftsikkert! Vi vil ikke si så alt for mye om det tekniske rundt hjemmesiden, det blir fort kjedelig har vi lært. Men litt må vi si siden denne biten også har blitt veldig bra!

CMS (Content Management System)-verktøy og ECM (Enterprise Content Management System)-verktøy finnes det mange av. Hvilket system man velger avhenger mer av hvilke krav man har og hvilket system de som skal gjøre jobben – enten de er eksterne eller interne – har. Men vi ser helt klart nytten av et CMS-system når det gjelder funksjonaliteten som ligger der for søkemotoroptimalisering og publisering av innhold.

Dunderverk benytter et CMS-system de har spesialisert seg på kalt Perch Runway. For oss var CMS-systemet underordnet, hovedfokus var på hvilken funksjonalitet som støttes i verktøyet. Her tilfredsstilte Perch Runway alle våre krav.

For økt ytelse har vi også valgt å benytte Amazon Web Services CloudFront, som innebærer at innholdet fra hjemmesiden spres til åtte forskjellige lokasjoner over hele verden og serverer innholdet lynraskt! Dette har en veldig lav kostnad, samtidig som det gir en kjempefin brukeropplevelse i form av innhold som serveres mye raskere enn det en tradisjonell webserver klarer.

Bruk av CloudFront gjør også at vi nyter godt av SSL-sertifikatene til Amazon, som holdes oppdatert til enhver tid i forhold til både levetid og eventuelle sikkerhetshull. Dette gjør at vi enkelt kan levere hjemmesiden kun over SSL (https), slik blant annet Google ønsker at man skal gjøre, les mer om SSL og Google her.

Det var da et heftig design for en IT-bedrift da gitt!

Et viktig poeng for oss i prosessen var å avstå fra bruk av standardmaler for hjemmesider og skape vår egen identitet. Her har vi hatt et flott samspill med Dunderverk, som har utfordret oss til å ta i bruk nye designimpulser fra inn- og utland. Samtidig har vi vært opptatt av å få inn egne designelementer og har brukt mye tid sammen med Dunderverk på valg av fonter. Du har kanskje ikke lagt merke til det – men det er selvfølgelig et helt bevisst valg av fonten “Source code”. Den understreker vår identitet som en teknisk bedrift.

Hva har vi lært av dette da?

Prosjektet som vi hadde ambisjoner om å få på plass i løpet av en drøy måned, rundes nå av etter drøye tre måneders arbeid. Og vi har lært masse på veien!

Utvikling av hjemmesider er et eget fagområde – bruk ekstern hjelp for å få det bra, men involver deg i prosessen for å ta eierskap til resultatet og den videre innholdsproduksjonen. Vi angrer ikke på at vi involverte Dunderverk i prosessen på noen som helst måte. De har bidratt med mange innspill underveis knyttet til både design, innhold og søkemotoroptimalisering. Vi kommer også til å benytte dem fremover i det videre arbeidet med hjemmesiden, både for å holde sidene oppdaterte mot nye browserversjoner, sikre riktig bruk av søkemotoroptimalisering på sidene og kontinuerlig utvikling av det designmessige uttrykket på sidene.

Utvikling av hjemmesiden er en kontinuerlig prosess. Selv om vi nå lanserer, har vi en lang liste av innhold som skal på plass, utestående kundereferansesider som venter på tilbakemelding og spennende artikler som skal skrives og publiseres. Har du mulighet, finn en puls som passer deg for kontinuerlig publisering av innhold, enten dette er daglig, ukentlig eller månedlig. Her har vi en plan for hvordan vi jobber med sidene fremover, så gjenstår det å se om vi klarer det denne gangen.

En gjennomarbeidet hjemmeside krever mye innsats og involvering underveis! Uavhengig av om man velger å bruke ekstern kompetanse eller ei må bedriften selv ta ansvar og eierskap til innholdet som presenteres på hjemmesiden.

Et gjennomarbeidet innhold hvor kundene involveres og godkjenner sluttresultatet gjør at vi får kunder med eierskap til mange av sidene, og oppnår (forhåpentligvis) at de formidler dette videre for å vise hva vi har gjort sammen. Vi har opplevd at flere av kundene våre blir stolte når de ser kundereferansesiden for eget system, og videresender linken både til egne ansatte og andre kjente.

Gjennomarbeidet bruk av bilder tar tid! Tone og Monica var fra starten av veldig opptatt av å bruke begrenset med stock-bilder (bilder man kan kjøpe på bilde-nettsider) og heller fokusere på egne, gjennomarbeidede bilder. Dette kommer vi til å jobbe videre med fremover. Vi jobber i et veldig spennende område innen IT hvor vi jobber veldig mye med fysiske produkter. For de fleste av kundene våre har vi utstyr i felt, enten det er på tog, biler, busser, tankbiler, lysstolper, bygninger eller hus. Dette vil vi gjerne vise der vi faktisk har utstyr, slik at det ikke blir eksempelbilder, men faktiske bilder tatt ute hos kundene våre og i vårt eget miljø.

Innhold med fokus på søkemotoroptimalisering krever mye arbeid men kan også gi kjempegode resultater i form av god plassering i søk uten annonsering. Vi er veldig spent på å se fruktene av dette fremover, og kommer til å benytte SEO-verktøy som Google Analytics og Google Search flittig fremover for å se hvordan vi kan forbedre oss.

Vi har lært oss mye om metodikk for skriving av gode tekster – men lærer fortsatt Her må jo leseren være dommeren, men i forhold til våre gamle hjemmesider som er veldig teknisk orienterte håper vi at man nå ser et mer lettfattelig og forståelig språk med fokus på kundeverdi mer enn på tekniske løsninger. For en teknisk bedrift er dette mye mer krevende enn man skulle tro, og vi har gått mange runder på alle tekster.

Dette er starten!

Ny hjemmeside er starten – fremover vil vi jobbe med både mer innhold på hjemmesiden, produktark, maler og presentasjoner for å etablere et nytt, enhetlig og profesjonelt uttrykk for Datek. Vi gleder oss til fortsettelsen, og håper du liker den nye hjemmesiden vår!

Espen Westgaard – Daglig leder.

Ønsker du å få vår blogg direkte i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev via denne lenken!

Publisert 11. mai 2017
  • Del denne artikkelen på:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Gå tilbake