Prosjekter

Fylkesvei 152 i Trolldalen

Statens vegvesen har i mange år benyttet vår løsning i flere av sine prosjekter. Alt fra den minste sykkelsti til fylkesveier og E6. Anlegget mellom Drøbak og Ås i Akershus er både klimavennlig, energieffektivt og gir bedre trafikksikkerhet.

Dynamisk styring

Trafikktettheten på de fleste veier varierer betydelig gjennom døgnet. Om natten, når trafikken er lav, kan lysnivåene derfor reduseres betraktelig. Med Datek Light Control sin løsning kan kunden selv styre når lysene skal dimmes, ettersom styringsnodene er tilkoblet en server i nettskyen. Dette sikrer kontinuerlig kommunikasjon mellom nodene og skyen, og gir fleksibel og effektiv lysstyring.

I Trolldalen har Statens vegvesen valgt følgende profil:

kl.21.00 - 90 %
kl.22.00 - 80 %
kl.23.00 - 70 %

Fra midnatt og resten av natten - 50 %

Profilene kan endres dynamisk gjennom uken og årstider, og selvfølgelig justeres om trafikksituasjonen skulle endre seg. Endring av dimmeprofiler krever ingen innsats ute i felt, men kan enkelt endres fra en PC eller mobil.

Ettersom styringsnodene og nettskyen kommuniserer til enhver tid har man god oversikt over eventuelle feil og kan planlegge vedlikehold når det trengs.

Redusert energiforbruk

Det sitter en godkjent strømmåler i hvert enkelt armatur, og bruker kan hente ut detaljert oversikt over energiforbruk. Dette er viktig for å optimalisere energibruken til hele anlegget. Løsningen vår gir eksakte verdier og man kan enkelt teste hvordan ulike dimmeprofiler påvirker energiforbruket.

Data fra systemet i uke 47 2017 viste at Statens vegvesen fikk en reduksjon på 18 % i energiforbruket på anlegget i Trolldalen. Med full effekt på alle 61 armaturer ville anlegget forbruke 899 Kwh. Med dimmeprofilen tatt i bruk ble resultatet 735 Kwh totalt.

Installasjon

Prosjektet har 61 moderne LED armaturer som er levert fra armaturprodusenten AEC i Italia. Datek Light Control sine styringsnoder er internt monterte fra fabrikken. Med en nominell effekt på 120 W er dette armaturer som kan levere lysnivåer i.h.t kravet til denne type vei og trafikkmønster.

Statens vegvesen har med løsningen i Trolldalen oppnådd målene om redusert klimautslipp og energibesparing.

Les om flere av våre prosjekter