Datek vokser – styrker merkevare og kommunikasjon

Formidabel vekst innen IoT-segmentet, nyansettelser og en mer tydelig profil sender Datek inn i fremtiden.

Skyter fart

Datek har siden oppstarten i 1997 utviklet seg fra å være et lite teknologiselskap med fokus på tilpassede løsninger, til å bli en ledende leverandør av kompetanse og løsninger innen Internet of Things (IoT).

Gjennom en kombinasjon av organisk vekst og strategiske oppkjøp har vi etablert oss som en ende-til-ende-leverandør som er spesialisert på én ting, nettopp å få ting til å kommunisere, både for trådløse systemer i det offentlige rom og smarte løsninger for hjemmet.

Datek har i løpet av 2021 ansatt en rekke nye spisskompetente mennesker for å ytterligere styrke laget innen IoT og kundetilpasset utvikling.

– Fra å være en stille og beskjeden bedrift, er det på tide at flere nå får vite hvor gode tjenester, produkter og løsninger vi har. Vi skal bli mer synlige. Så da er tiden inne for å fornye vår profil, forteller Anders Westgaard, administrerende direktør i Datek AS.

Nye folk på laget

Veksten vi opplever gjør at vi har fått anledning til å ansette den beste tilgjengelige kompetansen, og vi er styrket innen både hardware- og softwareutvikling, samt tilstøtende områder som apputvikling, UI/UX, support, markedsfunksjoner og prosjektledelse.

Med nye flinke folk i hus og tydeligere fokus på brukeropplevelser, stod også vår fremtoning i markedet for tur.

Ny logo, ny visuell profil

Med vind i seilene, ble det stadig tydeligere for oss at profil og fremtoning også måtte speile hvor vi var og hvilken vei vi skulle. Merkevaren Datek, samt underområder, har derfor fått en solid overhaling. Vi valgte en strategisk tilnærming for å styrke merkevaren.

Kommunikasjonsbyrået Ahlin ble valgt som partner, og de har bistått med merkevareprosessen og vår nye visuelle identitet. Elementer fra konseptet som ble utviklet vil gjennomsyre alt ifra ny nettside, logo, profil og interiør, og setter oss i riktig posisjon som innovasjons- og teknologiselskap.

– Med oppdrag for en så fremtidsrettet og innovativ aktør som Datek, er det klart at man kjenner litt ekstra på behovet for å levere «cutting edge» kommunikasjon. Heldigvis hjelper wow-faktoren til Dateks produkter og tjenester oss godt på vei. Vi er stolte over å få være med på IoT-reisen og styrke merkevaren til Datek, forteller Therese Sagvik, prosjektansvarlig i Ahlin.

– Oppgaven til byrået var å lage en ny og moderne profil som samler alt Datek gjør under én enkel og gjenkjennelig merkevare, og skape en solid plattform for videre vekst. Det har de klart med glans! Vi er stolte av vår nye visuelle profil og ser frem mot å jobbe videre med en profesjonell aktør som Ahlin, avslutter Tone Thorstensen, markedsansvarlig i Datek AS.